Julen nærmer sig med hastige skridt og udover, at der skal købes julegaver, handles ind til julemaden, osv., så skal der også snart findes ud af, hvilken vin, der skal drikkes til al den skønne julemad juleaften. Så derfor inviterede jeg for nylig et par venner på den helt store julemiddag med det formål at smage på 6 forskellige vine hertil.
Læs resten af indlægget
Flæskesteg er en fantastisk spise, som desværre alt for ofte ender med at blive en ret tør fornøjelse. Til gengæld bliver det ikke meget bedre, når man får serveret en dejlig saftig flæskesteg med sprød svær – og det er slet ikke så svært som man skulle tro at tilberede den perfekte flæskesteg med sprød svær.
Læs resten af indlæggetPå søndag er det Mortensaften, og i den forbindelse skal der jo and på bordet. I Danmark, Skåne og dele af Tyskland serveres der traditionelt gåsesteg, men dette er med tiden blevet til andesteg i det fleste hjem.
Læs resten af indlæggetLige siden jeg var barn, har jeg elsket hjerter fyldt med persille i flødesauce, og hvis du spørger mig, så er det en ret man får alt for sjældent. Jeg har i denne omgang bevæget mig ud i en variation af denne klassiker, hvor jeg har valgt at braisere nogle kalvehjerter i mørk øl, hvortil jeg serverede en skøn og fløjlsblød græskarmos.
Læs resten af indlæggetNu har kulden for alvor ramt os, og så skal vi jo have noget at varme os på. Derudover så nærmer julen sig med hastige skridt, og hvad er en julefrokost uden en god snaps? Og kryddersnaps, det skal man da lave selv.
Læs resten af indlæggetEfteråret byder på en masse dejlig simremad, og det er nu dejligt. Jeg har for en gangs skyld været forbi Gastroteket i Odense, og i denne omgang havde hun lige fået lammekød hjem. Det resulterede i, at jeg købte et par lammehjerter og lammehals med hjem, som endte med at blive brugt til denne skønne lammeragout med polenta svampe og majs.
Læs resten af indlæggetNu er alle de danske rodfrugter så småt begyndt at komme frem, og det er nu dejligt. Jeg havde et par gode kyllingebryster fra en princip! Label Rouge kylling liggende i fryseren, som i aftes endte med at blive brugt til denne ret med kyllingebryst i parmaskinke med skønne danske majs og pastinakker braiseret i lidt hvidvin.
Læs resten af indlægget
I forrige uge var jeg blevet inviteret til en fransk dobbeltmiddag på Davids Bistro og Restaurant No 1 – med fokus på Côtes du Rhône vine – i forbindelse med Copenhagen Cooking 2013. Det var Inter Rhône, der havde været så flinke at sende mig en invitation, og man skulle da være et skarn for at sige nej til sådan en invitation. Udover mad og vin en masse var sådan en tur jo også en fin mulighed for at møde nogle af de andre madbloggere.
Læs resten af indlægget