
Der er ikke noget bedre end en god, varm kartoffel porre suppe at varme sig på, når det er koldt udenfor. Der er nemlig en ganske god grund til, at sådan en kartoffelsuppe med porre er en klassiker, og det er fordi, det smager så skønt. Ofte serverer man kartoffelsuppen med stegt bacon, men her bruger jeg sprød seranoskinke.
Læs resten af indlæggetJeg har længe gerne ville prøve at lave min egen pasta, og det fik jeg så prøvet forleden i form af lasagneplader, der blev rullet til cannelloni. Dette endte med at blive et større projekt, og vi fik først aftensmad kl. 21. den dag. Det er egentlig ikke fordi, at det er ret svært at lave sin egen pasta, men den første opskrift jeg prøvede fungerede ikke, og der var alt for meget mel i forhold til æg… det samme i anden opskrift jeg prøvede, men tredje gang var lykkens gang.
Læs resten af indlæggetDer er nu ikke noget bedre end et godt hjemmebagt rugbrød. Flere og flere er selv begyndt at bage deres eget brød. Jeg tror primært, at det skyldes den faldende kvalitet af brød, både i supermarkeder og ved de fleste bagere; det smager ikke af noget, og det er tørt og kedeligt – lidt ligesom at stikke tungen ud af vinduet. Jeg synes, at det er imponerende, at man skal betale så meget for så lidt ved mange bagere. Men når det så er sagt, så er der selvfølgelig også bagere, der formår at bage rigtig godt brød, de er bare i undertal.
Læs resten af indlæggetSom lovet kommer der her en opskrift på den lille torskeret vi fik efter Blinis med stenbiderrogn. Jeg havde egentlig tænkt mig at bruge blinis’en som en forret, men konkluderede, at den ville egne sig bedre som en snack for derefter at snuppe et stykke lækkert fisk med en lækker sauce… og der var jo ingen tvivl om hvad det skulle være, da jeg stod nede ved fiskemanden, og han havde torsk liggende på is, som nærmest lige var trukket op af vandet.
Læs resten af indlægget
Hjemmelavet blinis med creme fraiche, rødløg, stenbiderrogn og purløg er en fantastisk spise. Det er en utrolig klassisk servering, som bare smager skønt! Der er jo en grund til, at det er en klassiker.
Læs resten af indlægget
Det er heldigvis stadig sæson for simremad, og det er bare en dejlig ting. Savner dog sommeren – både vejret og alle de friske grøntsager og urter, men man kan jo ikke få det hele på en gang. Så det er bare med at nyde al den gode simremad så længe det varer. Derudover er det ved at være et godt stykke tid siden, at jeg lovede en kollega en opskrift på en god gang chili con carne.
Læs resten af indlæggetAnderillette er egentlig bare en grov postej lavet på confit af andelår. Confitering er en gammeldags måde at konservere fødevarer på ved at sylte dem i fedt, som derved forlænger holdbarheden. Anderillette kan f.eks. serveres sammen med eller ovenpå lidt brød eller for sig selv, og det smager helt fantastisk.
Læs resten af indlæggetLige før jul havde vi min kærestes forældre på besøg. Vi havde et godt stykke tid i forvejen fået nogle lammekoteletter af dem, som bare lå i fryseren, og jeg tænkte, at det var en god anledning til at spise dem. Til forret fik vi Røget makrel med fennikel, citronmayo og sprødt brød og til lammekoteletterne serverede jeg nogle bagte kartofler og pastinakker, en marsalasauce og denne vidunderlige rødbedesalat.
Læs resten af indlægget