Chokolademousse med appelsin og pistaciekrokant

Udgivet af i Desserter og kager

Chokolademousse med appelsin og pistaciekrokant

Så er det desserttid! Og det kan vi godt li’. Da vi skulle fastlægge nytårsmenuen, kunne vi ikke blive enige om, hvorvidt vi skulle ha’ chokolademousse eller citrontærte til dessert, så derfor valgte vi at starte med en lille portion chokolademousse og slutte af med citrontærte. Hvorfor nøjes med én dessert når man kan få to?

Læs resten af indlægget

Beef Wellington med selleripuré og rødvinssauce

Udgivet af i Kødretter

Beef Wellington med selleripuré, kartoffelfondant og sauce bordelaise

Det var nok hovedretten, jeg så mest frem til nytårsaften, nemlig Beef Wellington. Der er mange meninger om, hvor retten (og navnet) stammer fra, og hvorvidt der skal foie gras i eller ej. Nogle laver Beef Wellington med engelsk sennep og andre med foie gras – jeg valgte at bruge foie gras. Så min Beef Wellington bestod af parmaskinke, foie gras, svampe, oksehøjreb og butterdej. Normalt laver man det med oksemørbrad, men da jeg fik tilbudt noget rigtig fint oksehøjreb til en fornuftig pris, blev det brugt i stedet for.

Læs resten af indlægget

Kammuslinger i kalvebouillon med jordskokker og trøffel

Udgivet af i Fisk og skaldyr

Kammuslinger i kalvebouillon med jordskokker og trøffel

Så er nytårsaften overstået og et nyt år er startet. Jeg håber, at I alle har haft et rigtigt dejligt nytår, og tak for interessen på bloggen i året der gik.

Jeg havde en rigtig dejlig nytårsaften i selskab med min kæreste og tre venner, med fokus på hygge og go’ mad og vin. Vi startede eftermiddagen med en god kop kaffe og nogle chokoladesmåkager, og gik efterfølgende i køkkenet for at forberede de sidste småting.

Læs resten af indlægget

Nytårsmenu 2011

Udgivet af i Menuer og opskriftssamlinger

Nytårsmenu

Nu nærmer nytåret 2011 sig, og det er en fantastisk anledning til at lave et lidt ekstraordinært måltid og drikke noget fantastisk vin hertil – og ikke mindst nogle gode bobler!

I år skal kæresten og jeg over til et vennepar og fejre nytår, og det er primært os, der står for maden. Min gode kammerat fra Vinens Verden har været så venlig at finde en masse (forhåbentlig) god vin til vores menu, der er som følger:

Læs resten af indlægget

Æbleskiver med kærnemælk – nem opskrift på æbleskiver

Udgivet af i Desserter og kager, Jul

Hjemmelavede æbleskiver med kærnemælk, æblekompot, opskrift på æbleskiver

Æbleskiver hører sig julen til. Det er der ingen tvivl om. Desværre så får man alt for ofte serveret kedelige, slatne æbleskiver fra frost, som lige har været en tur i mikroovnen. Men det skal være slut nu, for her får du nemlig en opskrift på æbleskiver med kærnemælk, som smager helt fantastisk. 

Læs resten af indlægget

Restaurant No 61 (og vinbar)

Udgivet af i Restaurantbesøg

Restaurant No 61

Min kæreste og jeg var i starten af december på Restaurant No 61 i Odense og spise. Restaurant No 61 er en lille, hyggelig, rustik restaurant i hjertet af Odense. Maden er inspireret af det klassiske franske landkøkken med udgangspunkt i lokale råvarer af høj kvalitet.

I oktober åbnede de vinbar i lokalerne ved siden af, hvilket jeg er stor tilhænger af – især fordi det er den eneste vinbar, vi har her i Odense.

Læs resten af indlægget

Fettuccine med tun, tomat og kanel

Udgivet af i Fisk og skaldyr, Pizza, pasta og ris

Fettuccine med tun, tomat, kanel og chili

Tun, tomat og kanel? Ja, det lyder ret mærkeligt, men det smager faktisk rigtig godt. Nu kunne man godt gå hen og tro, at det er fordi julen nærmer sig, at jeg har krydret min pasta med kanel, men det har intet med sagen at gøre. Det er faktisk en Jamie Oliver inspireret opskrift, fra en kogebog jeg har stående på hylden.

Læs resten af indlægget

MenuCard Give-away – vinderne

Udgivet af i Anmeldelser

Så er min give-away slut og de tre heldige vindere er: Tina, Carsten og Ane. Tillykke med det. Jeg har kontaktet de tre vindere pr. mail.
Herunder kan I se videoen, hvor min kæreste trækker de tre vindere.

Jeg sætter stor pris på interessen omkring min første Give-away, og igen, tillykke til de tre heldige.

Læs resten af indlægget