Kålrabi (eller kålroe) er for mange en ukendt grøntsag. Den er rig på kostfibre og har et højt indhold af C-vitaminer, hvorfor den også er kendt som Nordens citron. Kålrabi har en let sødlig smag og har mange anvendelsesmuligheder i køkkenet.
Læs resten af indlæggetRødspætte med fiskemousse er ikke noget man får hver dag. Typisk bliver rødspætten paneret og serveret helt klassisk med persillesovs og kogte kartofler, hvilket smager skønt, især med nye danske kartofler.
Læs resten af indlæggetRørt tatar er en fantastisk ret, som er at finde på de fleste franske bistroer – ofte serveret med sprøde fritter og en go’ hjemmerørt mayo. Det smager afsindigt godt (!), og selvom nogle måske er lidt skeptiske overfor at spise råt kød, så bør man altså give det en chance.
Læs resten af indlæggetI sidste uge havde Côtes du Rhône inviteret til en vinaften på Beau Marche, hvor temaet var “Bland din egen vin”. Vi skulle – under kyndig vejledning af vinkyper Malene Hertz – blande vores egen vin ud fra 3 forskellige vine lavet på rene druesorter fra Côtes du Rhône.
Læs resten af indlæggetI slutningen af sidste måned var jeg til Copenhagen Gin Walk, som var en aften i ginnens tegn, hvor vi besøgte fire forskellige cocktailbarer i København. Der blev lagt ud med verdenspræmiere på en ny dansk gin efterfulgt af bl.a. gin og tapas og cocktails og meatball sliders.
Læs resten af indlægget
Aubergine er typisk brugt i moussaka eller ratatouille, men kan også sagtens bruges i mange andre sammenhænge. Her har jeg lavet fyldt aubergine med ricotta i en lækker og intens tomatsauce med masser af friskrevet parmesan ved servering. En skøn vegetarisk opskrift.
Læs resten af indlæggetBilledet er leveret af Nordisk Film
På torsdag (d. 11/9) har landets biografer præmiere på Hundredfodsrejsen, som handler om en indisk familie, der flytter til en lille fransk landsby og åbner en indisk restaurant lige overfor en fransk michelinrestaurant. I den forbindelse har jeg fået lov at udlodde lidt fribilletter til filmen sponsoreret af Nordisk Film.
Læs resten af indlæggetI sidste uge var der Odense Film Festival, og i den forbindelse havde Maiken og jeg købt billet til arrangementet “Franske Fristelser” på Kok & Vin. Det var ét af tre arrangementer, hvor Odense Film Festival havde kombineret mad og film.
Læs resten af indlægget