Start din egen blog


Siden jeg startede bloggen, har jeg gjort mig en del erfaringer med en masse af det tekniske bag WordPress, som er det system, bloggen kører på, men også hvad (mad)fotografi angår. På denne side vil jeg derfor give en lille guide til, hvordan du kommer igang, dele nogle af ressourcer, som jeg har fundet brugbare undervejs i håb om at hjælpe andre igang eller videre med deres blog. Så start din egen blog – det er lettere end du tror.

 

Køb af eget domæne og webhotel

Der findes flere gratis blogløsninger på nettet, hvor man kan oprette en blog uden at skulle tænkte på eget webhotel osv. (f.eks. wordpress.com, blogger.com), men glem alt om disse løsninger. Når din blog begynder at vokse, så er det ligepludselig ikke så smart mere, og jeg vil gerne garantere dig, at du vil nå et tidspunkt, hvor du ønsker at flytte din blog til dig eget domæne og webhotel. Derfor kan du ligeså godt starte med eget domæne og webhotel og bare rolig, det er slet ikke så svært, som det lyder.

Start din egen blog, Meebox, valg af domæne

Domæne

Når du har fundet på et godt navn til din blog, så smut ind på Meebox, som er den host jeg selv bruger, og tjek om domænet er ledigt. Hvis du vil blogge på dansk, så anbefaler jeg, at du køber et .dk-domæne, men et .com-domæne kan også sagtens bruges, det er bare lidt dyrere. Hvis du køber et .dk-domæne, så koster det ca. 50,- for et år, og hvis du køber et .com-domæne, så ligger prisen på ca. 75,- for et år.

Start din egen blog, Meebox, valg af webhotel

Webhotel

Når du har valgt dit domæne, så vil du blive spurgt om, hvorvidt du ønsker at købe et webhotel i samme omgang, og det vil du selvfølgelig gerne. Og har snupper du bare det billigste webhotel til 120,-/året, da det vil være rigeligt det første lange stykke tid. Herefter fortsætter du bare til checkout og betaler de små 300,-, som det koster at komme igang (der er et oprettelsesgebyr på 99,-). Skulle du blive i tvivl om noget undervejs, så har Meebox en rigtig god support, og de er næsten altid online på deres chatsupport, som popper op på skærmen, når de er online. Bemærk, at der kan gå op til 72 timer fra du har købt dit domæne til det er synligt på internettet og dermed muligt at tilgå.

 

Kom igang med at blogge

Før du kan gå igang med at blogge, så skal du lige have installeret WordPress på dit nye webhotel først, og heldigvis kræver det stort set ingen teknisk viden at gøre. Men hvad er WordPress? WordPress er en af de mest populære platforme til at lave hjemmesider med, hvad enten man vil lave en blog, portfolio, webshop etc.

Start din egen blog, Meebox, Softaculous, Installation af WordPress

Nem installation af WordPress

Når du har fået oprettet dit domæne og webhotel, så logger du ind på Meebox, går ind under produkter og vælger “Vis detaljer” for dit webhotel. Her kan du så logge ind på kontrolpanelet for dit webhotel ved at trykke på “Login på cPanel”. Så åbner der sig en ny fane i din browser med dit kontrolpanel, hvor der er mulighed for at ændre alverdens ting. Nede i bunden finder du overskriften “Softaculous Apps Installer” og her klikker du så på “WordPress”, hvorefter du klikker “Install”.

Start din egen blog, Meebox, Softaculous, Installation af WordPress

Nu kommer du til en side, hvor der skal indtastes nogle forskellige oplysninger om din blog. Hvis der er nogle af nedenstående forklaringer/detaljer du ikke forstår, skal du bare ignorere dem og følge vejledningen:

  • Choose Protocol: Dette felt skal du bare lade være på “http://” medmindre du også har købt et SSL-certifikat.
  • Choose Domain: I dette felt bør dit domænenavn stå, så her skal der heller ikke laves nogle ændringer.
  • In Directory: Dette felt skal være tomt. Hvis der står noget i feltet, skal du slette det. Hvis der f.eks. står “wp” som på ovenstående billede, så vil WordPress bliver installeret i en undermappe, f.eks. https://rigeligtsmor.dk/wp, hvilket vi ikke er interesseret i.
  • Table Prefix: I dette felt vælger du præfikset til tabellerne i din database. Af sikkerhedsmæssige årsager kan det være en god idé at ændre “wp_” til noget andet, f.eks. “minblog_”.
  • Site Name: Her angiver du titlen på din blog. Dette kan efterfølgende ændres i WordPress.
  • Site Description: Her angiver du beskrivelsen/undertitlen af din blog. Dette kan også efterfølgende ændres i WordPress.
  • Enable Multisite (WPMU): Dette felt skal der ikke være flueben i, så det springer du bare over.
  • Admin Username: Her angiver du dit brugernavn, som du skal bruge til at logge ind på din blog med. Af sikkerhedsmæssige årsager er det en god idé at anvende noget andet end “admin”.
  • Admin Password: Her angiver du kodeordet, som du skal bruge til at logge ind med. Af sikkerhedsmæssige årsager er det en god idé at vælge et kodeord med både små og store bogstaver, tal og gerne tegn.
  • Admin Email: Her skal du indtaste din e-mail adresse. Denne e-mail adresse vil modtage alle e-mails fra din WordPress hjemmeside, f.eks. besked om nye kommentarer o.l.
  • Select Language: Her vælger du det sprog du ønsker at bruge.

Start din egen blog, Meebox, Softaculous, Installation af WordPress

Hvis du klikker på Advanced Options, så vil der være mulighed for flere indstillinger.

  • Database Name: Dette er navnet på din database. Dette vil ikke gøre nogen forskel for dig, så jeg anbefaler, at du bare lader den være
  • Disable Update Notifications: Her kan du vælge om du vil modtage notifikationer når din blog er blevet opdateret. Det er nok en god idé at lade denne indstilling være slået fra, da det er rart nok lige at få en besked om, at WordPress er blevet opdateret.
  • Auto Upgrade: Det er ret vigtigt at holde WordPress up-to-date, da det mindsker risikoen for hackerangreb, så jeg anbefaler, at du slår denne indstilling til.
  • Auto Upgrade WordPress Plugins: Det er også vigtigt at holde sine plugins (tilføjelser til WordPress) up-to-date. Ved at slå denne indstilling til bliver dine plugins automatisk opdateret. Det kan være en god idé at slå denne indstilling til, men vær opmærksom på, at nogle plugins kan skabe konflikter med hinanden, temaer og/eller WordPress når de bliver opdateret, så det er værd lige at holde øje med.
  • Auto Upgrade WordPress Themes: Det er også vigtigt at holde sit tema up-to-date. De fleste temaer bliver ikke opdateret ret tit, men når der f.eks. kommer en stor opdatering af selve WordPress, så kommer der som regel også opdateringer til de fleste temaer. Derfor er det en god idé også at slå denne indstilling til.
  • Automated backups: Det er vigtigt at tage backups af sin blog (better safe than sorry!), så denne funktion skal selvfølgelig slås til. Du bestemmer selv om den skal tage backups en gang om dagen, ugen eller måneden. Alt efter, hvor aktiv du planlægger at være på din blog, så vil en ugentlig backup som regel være fint.
  • Backup Rotation: Her vælger du, hvor mange backups, der skal gemmes, før den begynder at overskrive de ældste backups. Jeg anbefaler, at du vælger at gemme 3-5 backups.

Når du har udfyldt alle ovenstående indstillinger, så indtaster du en e-mailadresse, hvor installations- og loginoplysninger skal sendes til og trykker “Install”. Herefter vil WordPress blive installeret, og du kan nu logge ind på din blog ved at tilgå http://dindomænenavne.dk/wp-login.php.

 

Opsætning af WordPress

Nu har du i princippet klar til at gå igang med at blogge, men inden du gør det, så er der lige et par småting, der skal ændres i standardopsætningen af WordPress. Start med at logge ind på din blog.

Start din egen blog, Opsætning af WordPress, Læsning

Bliv fundet på Google

Gå ind under Indstillinger -> Læsning og tjek, at der IKKE er sat flueben ud for Søgemaskinesynlighed. Hvis der er sat flueben, så skynd dig at fjerne det, da din blog i så fald ikke vil dukke op på søgemaskinerne.

Start din egen blog, Opsætning af WordPress, Permalinks

Dernæst går du ind under Indstillinger -> Permanente links og vælger Navn på indlæg. WordPress er som standard sat op til at give alle dine indlæg en lidt mærkelig adresse baseret på et tal. Ved at ændre dette til navnet på indlæg (f.eks. http://minblog.dk/nyt-indlaeg), så giver du dig selv en fordel og bedre muligheder for at blive fundet på Google.

Start din egen blog, Opsætning af WordPress, Vælg tema

Bloggens udseende og funktionalitet

Tillykke! Du har nu officielt din helt egen blog på eget webhotel med eget domæne. Men inden du går igang med at blogge, så lad os lige kigge lidt på bloggens udseende.

 

WordPress Temaer

Jeg har tidligere i dette indlæg nævnt temaer i WordPress. Et tema er i bund og grund bare bloggens design, som du vælger for at ændre udseende på din blog. Under Udseende -> Temaer kan du vælge mellem nogle af de standardtemaer, som der følger med WordPress. Disse temaer kan være helt fine at starte med, og hvis du ønsker at ændre en smule på deres udseende, så kan du vælge Udseende -> Tilpas i menuen til venstre, hvilket giver dig mulighed for at ændre forskellige ting på udseendet af din blog som f.eks. farver.

Her på bloggen bruger jeg temaet “Chameleon” fra Elegant Themes, som jeg personligt er ret glad for. Elegant Themes koster $39 + moms (= $48.75) for et års medlemskab, hvilket giver dig mulighed for at vælge frit mellem 87 forskellige temaer. Det første halvandet år af bloggens levetid benyttede jeg mig af et gratis tema, som der findes en masse af. En anden mulighed er at bruge det enormt populære Genesis Framework. Vil du bruge det, så tag et smut forbi StudioPress, som har en masse lækre WordPress temaer til Genesis Framework.

Fordelen ved at købe et tema er bl.a., at man sikrer sig, at temaet altid er up-to-date og fungerer med den nyeste version af WordPress, og at temaet er søgemaskineoptimeret, hvilket hjælper dig med at få bedre placeringer på Google osv. Når det så er sagt, så kan man sagtens klare sig med et gratis tema til at starte med, og så kan man altid skifte tema på et andet tidspunkt uden, at det har indflydelse på indholdet på din blog.

Start din egen blog, Opsætning af WordPress, Widgets

WordPress Widgets

En anden måde at tilpasse din blog på er vha. såkaldte “widgets”. En widget er en måde at tilføje indhold til din blog på, typisk i en sidebar eller footer (altså i bunden af siden). Under Udseende -> Widgets kan du se en oversigt over, hvilke widgets der er tilgængelige og hvilke widgets, der er aktive i det såkaldte “Widget-område”. Det er f.eks. en god idé at fjerne den widget, der hedder “Meta” fra widget-området, da den bare laver et link til din loginside og andre sider, som ikke er relevante for dine læsere. Dette gøres ved at klikke på firkanten, hvor der står “Meta” under widget-området og derefter klikke “Slet”. Du kan også vælge at trække i de forskellige widgets for enten at flytte rundt på rækkefølgen eller for at flytte en widget ned i området “Inaktive widgets”.

Man kan tilføje en ny widget på to forskellige måder: enten klikker du bare på den widget, som du ønsker at tilføje under “Tilgængelige widgets”, hvorefter du vælger, hvilket område den skal tilføjes til, eller også tager du bare fat i den widget, som du ønsker at tilføje og trækker den ud i det ønskede widget-område. Alt efter, hvilket tema du har valgt at benytte dig af på din blog, så kan der være flere forskellige widget-områder tilgængelige.

Ovenstående kan godt være lidt svært at forstå, hvis ikke man har prøvet det før, så det er bare med at kaste dig ud i det og prøve dig frem. Det er den bedste måde at lære det på.

Start din egen blog, Opsætning af WordPress, Tilføj plugins

WordPress Plugins

Plugins er en måde, hvorpå man kan tilføje funktionalitet til sin blog på. Der findes et hav af forskellige plugins, der kan alt lige fra at beskytte dig mod spam-kommentarer, holde hackere ude og gøre din blog hurtigere til at give dine læsere mulighed for at dele dit indhold på de sociale medier og vise dine mest populære indlæg. Herunder har jeg samlet en håndfuld af mine yndlingsplugins til WordPress.

Akismet – Dette er et spamfilter, som fanger uønskede kommentarer på din blog. Dette er et uundværligt plugin og bliver (så vidt jeg ved) automatisk installeret sammen med WordPress.

Theme Authenticity Checker (TAC) – TAC er et plugin, som scanner alle installerede temaer for ondsindet kode, hvilket især er godt at have, hvis man bruger et gratis tema.

Jetpack – Dette er nærmest et all-in-one plugin, som er udviklet af folkene bag WordPress. Det giver dig mulighed for at forbinde din blog med en WordPress.com-konto, hvilket åbner op for et hav af funktionaliter, som man kan slå til/fra via. Jetpack i dit WordPress kontrolpanel. Blandt de mange features anvender jeg bl.a. statistik for bloggen (internt i dit WordPress kontrolpanel), subscription, hvilket giver brugere mulighed for at få en e-mail, når der kommer nye indlæg eller nye kommentarer til et indlæg, deling på sociale medier, visning af relaterede indlæg og visning af de mest populære indlæg. Jetpack tilbyder dog mange andre features, og deres support er relativt hurtig til at svare, hvis man har brug for hjælp.

iThemes Security – Dette er et sikkerhedsplugin, som hjælper dig med at sikre din blog mod hackere. Det er et rimelig omfattende plugin med rigtig mange indstillinger, så det kræver, at man bruger lidt tid på at sætte sig ind i det og opsætte korrekt.

Unveil Lazy Load – Dette plugin giver dig mulighed for at “lazy loade” billederne på din blog. Dette vil sige, at bloggen kun loader de billeder, som du kan se i din browser, hvilket gør, at din blog loader væsentligt hurtigere. Jo mindre din blog fylder og jo hurtigere den loader, jo bedre placeringer får du hos Google, så det kan ikke svare sig andet end at installere dette plugin.

WP Smush – En af de steder, hvor man oftest kan forbedre sin blog er ved optimering af billeder. WP Smush er et plugin, som komprimere dine billeder, så snart du uploader dem til din blog, hvilket igen vil være med til at gøre din blog hurtigere at indlæse.

Simple Recipe – Dette er et plugin henvendt til dig, som ønsker at starte en madblog. Pluginnet giver dig mulighed for at tilføje opskrifter til dine indlæg i “det rigtige format”, så Google kan se, at det er en opskrift og derved har mulighed for at vise et lille billede af retten i søgeresultaterne.

Loadtids-optimering af WordPress – Dette er ikke ét plugin, men en test af tre plugins (lavet af Meebox og Kasper Bergholt), som får din blog til at indlæse hurtigere. Jeg har altid brugt W3 Total Cache, som blev nummer to i testen. Forskellen mellem de to plugins er dog minimal, og jeg har altid været ret tilfreds med W3 Total Cache.

WordPress SEO by Yoast – Hvem vil ikke gerne ligge #1 på Google? Dette plugin hjælper dig på rette vej. Det kræver dog, at man har en smule teknisk snilde, og at man sætter sig lidt ind i pluginet. Tjek evt. denne guide (på engelsk), eller Jonathan Lindahls guide på dansk. Når det så er sagt, så er det ikke nok bare at bruge et SEO-optimeret tema og installere et plugin eller to. Vigtigst af alt er godt indhold, som læserne gider at læse!

Hvis man ønsker at lære mere omkring Google Analytics og SEO, vil jeg anbefale at kigge forbi antphilosophy.com, som har mange indlæg omkring begge emner i forbindelse med at tjene penge på nettet. Derudover har Mikael Rieck, som står bag siden, skrevet en gratis e-bog, der er værd at kigge nærmere på.

Start din egen blog, Opsætning af WordPress, Tilføj nyt indlæg

Tags og kategorier

Nu er du vist også ved at være klar til at skrive dit første indlæg. For at gøre dette vælger du Indlæg -> Tilføj Nyt og så kommer du frem til en skærm, der ligner billedet ovenfor. Her kan du bl.a. indtaste indlæggets titel, kategori(er) og tags. Kategorier og tags er en måde, hvorpå man kan beskrive indlægget og dets relation til andre indlæg, og for at kunne bruge disse rigtigt kræver det, at man forstår dem. Kategorier og tags kan nok bedst sammenlignes med indholdet af hhv. stikordsregister og indholdsfortegnelse af en bog. Tags kan du sammenligne med et stikord i en bogs stikordsregister, mens kategorier nærmere kan betegnes som et punkt i en indholdsfortegnelse. Et indlæg har som regel en håndfuld forskellige tags (ligesom en tekst i en bog har en række stikord i sig), men oftest kun én kategori (ligesom en opskrift i en kogebog f.eks. kun ville gå ind under punktet “Desserter” i indholdsfortegnelse).

 

Trafik til din blog

Hvordan skaber man trafik til sin blog? Hvis ikke læserne finder dig på Google, så må de jo komme et andet sted fra. Der er mange måder at skabe trafik på, og her er blot et udvalg af muligheder. Vær dog opmærksom på, at den bedste og vigtigste kilde til trafik er godt og spændende indhold! Uden godt indhold kommer folk oftest ikke igen. Når det så er sagt, så findes der mange gode tips og tricks til, hvad man kan gøre for at få flere faste følgere og mere trafik. Nicolaj fra Unitate har lavet et glimrende indlæg, hvor han har spurgt 14 bloggere (indenfor seks forskellige kategorier), hvad deres bedste tips til mere trafik og flere følgere er, og det er bestemt værd at læse.

Inden du begynder at skabe store mængder trafik til din blog, så vil jeg anbefale, at du lærer at tage nogle flotte og indbydende billeder først. Dette er selvfølgelig vigtigst, hvis du f.eks. vil lave en madblog, men husk, at det generelt er det visuelle, der fanger læseren. Hvis dine billeder er flotte og indbydende, så er der en stor chance for, at dine læsere vil kigge videre på din blog og forhåbentligt også komme igen. Jeg bruger selv et spejlreflekskamera, men man kan sagtens nøjes med et godt mobilkamera, hvis bare man tænker lidt over komposition og lyset på billedet (du får klart de bedste billeder med naturligt lys).

Bloglovin’ – Dette er en stor samling af forskellige blogs inddelt i kategorier, hvor man har mulighed for at følge de blogs, som man finder spændende. Ligeledes kan man tilføje sin blog til det store arkiv, så andre har mulighed for at følge din blog. På den måde kan ens følgere se, når der kommer nye indlæg på bloggen.

Facebook – Sidst men ikke mindst, så kan Facebook trække store mængder trafik til din blog. Opret en Facebook-side til din blog, når den er etableret, lav lidt reklame for den og sørg for at have et link til Facebook-siden fra din blog.

 

Trafik til din madblog

Madblogs.dk – Sagt med sidens egne ord: “Madblogs.dk er danmarks måske mest komplette liste over danske blogs om råvarer, madlavning, opskrifter, grill, restauranter og alt der har med mad at gøre”. En side, der klart kan anbefales at tilmelde sin madblog på.

Foodgawker – Når du er blevet god til at tage madbilleder, så kan du indsende billeder med link til dit indlæg hos Foodgawker. De kan godt være rimelig kritiske med, hvilke billeder, der bliver godkendt, så det kan godt ta’ lidt tid og øvelse, før man får sine billeder godkendt. Dette trækker dog primært udenlandsk trafik.

Tastespotting – Denne side er præcis magen til Foodgawker og trækker også primært udenlandsk trafik til din blog.

 

Indlægget indeholder affiliatelinks.

10 Kommentarer

  1. Fed vejledning! Rigtig overskuelig og med gode råd.

    • Mange tak skal du ha’ Rune, det er jeg glad for, at du synes 🙂

      Bare lige til info så har jeg lige opdateret indlægget, og skiftet anbefalingen af Social Ring ud med en anbefaling af Shareaholic, som jeg er blevet ret glad for at bruge.

      Skriv endelig, hvis du har nogle spørgsmål i forbindelse med opsætning af WordPress, plugins, etc. 🙂

      Venlig hilsen
      Martin

  2. Hej igen, Jeg ville lige takke dig for svar vedr. fotoudstyr og alle de gode råd du giver her på din blog. Jeg har nu opdateret min egen blog med nyt tema og design så den fremstår lidt mere indbydende. Derudover har jeg tilføjet et link til din blog – det håber jeg er ok. Din opskrift på lam brugte jeg i påsken, den var super lækker!

    • Hej Lars,

      Jamen velbekomme da. Du må endelig sige til, hvis du har flere spørgsmål 🙂 Det ser da meget godt ud med det nye tema – og tusind tak for linket 🙂

      Jeg er glad for at høre, at opskriften kunne bruges og lammet blev godt 🙂

      Venlig hilsen
      Martin

  3. Tak for en fin oversigt. Jeg har brugt nogen af de plug-ins du har anbefalet, men…

    • Hej Jo,

      Jeg er glad for, at du kan bruge mine anbefalinger, men det ser ud til, at du ikke fik skrevet din kommentar helt færdig inden du postede den? 🙂

  4. Hej Martin.
    Tak for en super fed blog med mange inspirerende opskrifter.
    Jeg tænker på at starte min egen vin og madblog og i den sammenhæng ville jeg lige høre dig om du ved om det er muligt at gøre alt over en iPad (det er nemlig den jeg bruger mest)?

    Mvh. Nina

    • Hej Nina,

      Tak for de rosende ord – det er jeg glad for at høre 🙂

      Det lyder da som en glimrende idé at starte din egen blog. Da jeg udelukkende bruger min computer til bloggen, så kan jeg desværre ikke stå inde for om du kan klare det hele på din iPad. Når det så er sagt, så er jeg dog ret sikker på, at du kan klare det meste på din iPad.

      • Hej Martin.
        Tusind tak for dit hurtige svar. Jeg vil hurtigst muligt se at få den på benene, selvom det virker lidt omstændigt (er ikke så god til alt sådan noget computer/webhalløj)
        Men ihvertfald tusind tak for en overskuelig guide også!

        Mvh. Nina

        • Det lyder godt Nina! Sig endelig til, hvis du har nogle spørgsmål, så skal jeg gerne se om jeg kan hjælpe 🙂

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Riiigeligt smør... direkte i din mailboks

 

Skriv dig op til mit nyhedsbrev og få besked i din mailboks hver gang, der sker noget nyt på bloggen.

Ved tilmelding modtager du en e-mail, som du skal bekræfte.

Mange tak for din tilmelding!